• Nieuwsbrief
  • Adverteren en contentmarketing
  • Contact
ITchannelPRO
  • Nieuws
  • Achtergrond
  • Evenementen
  • Video
  • Magazines
    • Alle Magazines
  • Vacatures
  • Personalia
Geen resultaten
Bekijk alle resultaten
ITchannelPRO
  • Nieuws
  • Achtergrond
  • Evenementen
  • Video
  • Magazines
    • Alle Magazines
  • Vacatures
  • Personalia
Geen resultaten
Bekijk alle resultaten
ITchannelPRO
Geen resultaten
Bekijk alle resultaten

Enreach 1Banner_Marieke_Bita Capestone Capestone-1144x350 C-IT community

“Verzekeringen beschermen al voor een cyberincident”

klinkt raar, maar klopt wel.

06-05-2024
Deel op LinkedinDeel op FacebookDeel via WhatsappDeel via mail

Op Swisscybersecurity.net staat een interview met drie aanbieders van cyberverzekeringen en een daarvan zegt (vertaald): “verzekeringen beschermen al voor een cyberincident”. Klopt dat? Het antwoord is ja.

De eerste reactie van de lezer bij het zien van die claim zal zijn hoofdschudden en iets mompelen over wc-eend. Wie verder leest dan alleen de kop zal tot een andere conclusie kunnen komen. Inderdaad, wie een cyberverzekering heeft, heeft al een streepje voor als het gaat om bescherming tegen schadelijke incidenten.

Hoe dan?

Hoe werkt dat dan? Wat voor instant-bescherming biedt een verzekering tegen digitale schade dan? Als je het interview met de verzekeraars leest zie je kreten als “netwerk, toegang tot specialisten” en nog veel meer. Vreemd, want forensische experts komen pas over de vloer als het er een incident is geweest. Een netwerk van crisiscommunicatie experts idem.

Vragen van verzekeraars

Het antwoord op die vraag moet je ergens anders zoeken, vooral op een andere plek in de tijd. Wat voor verzekering je ook afsluit, elke keer worden vooraf vragen gesteld. Als je antwoorden niet in lijn zijn met wat de verzekeraar verwacht dan kan je de verzekering niet afsluiten.

Wie een cyberverzekering wil afsluiten moet kunnen aantonen een aantal treden op de ladder van digitale veiligheid te zijn gestegen. Noem het awareness, noem het cyberhygiëne, noemt het basics, als je dat voor elkaar hebt dan durven verzekeraars het aan om je een polis aan te bieden. Daar zit, hoewel dat uit het artikel niet duidelijk wordt, ook de enige valide onderbouwing van die claim.

Vragen van leveranciers en klanten

Aangezien steeds meer klanten en toeleveranciers willen weten hoe bedrijven zich beschermen tegen cyberincidenten, komt ook vaker de vraag naar voren of men wel verzekert is tegen de cyberschade. Die vragen leiden tot meer aanvragen van cyberverzekering en dat leidt weer tot meer uitvragen over de reeds genomen maatregelen.

Dus de claim is minder raar dan op het eerste gezicht, het klopt dat verzekeringen een bijdrage leveren aan het beschermen voor een cyberincident.

 

Tags: cyberhygiënecybersecurity

GerelateerdeBerichten

aeroflot

Cyberaanval door achterhalen wachtwoord legt Aeroflot plat

2025/07/29

Jaarbeurs/Cybersec Netherlands en LuteijnMedia slaan de handen ineen

2025/07/22
Volgend bericht
iXora

Eerste resultaten iXora field-test heel positief

Uitgelichte Vacatures

TP-link-logo-400

TP-Link zoekt: Business Administration Specialist

door Rashid Niamat
15-07-2025
0

TP-link-logo-400

TP-Link zoekt: Inside Sales Executive

door Rashid Niamat
15-07-2025
0

TP-link-logo-400

TP-Link zoekt: Pre Sales Engineer

door Rashid Niamat
15-07-2025
0

Upcoming Event

NLconnect Breeduit Jaarcongres 2025

11-09-2025 - 20:00

Vision Unfold

23-09-2025 @ 13:00 , more

Smart Living Society: slimmer en vitaal thuiswonen

24-09-2025 - 19:30

Omada Solution X Partner Event 2025

10-09-2025 - 15:00

European Resilience Summit – Den Haag

14-10-2025 @ 10:00 , more
View All Events
Bekijk alle evenementen
itchannelpro logo

ITchannelPRO is hét kennisplatform voor de circa 10.000 Telecom en IT-business partners en geldt als de primaire informatiebron in het IT-kanaal in Nederland.

Overige publicaties
Circulaire IT
DatacenterWorks
InfosecurityMagazine
CloudWorks
Business & IT

Over ITchannelPRO

  • Over ITchannelPRO
  • Tip de redactie
  • Adverteren en contentmarketing
  • Nieuwsbrief
  • Abonneren
  • Adreswijziging doorgeven
  • Contact

Contact

Varenmeent 5
1218 AN Hilversum

035 204 1000
info@itchannelpro.nl

ITchannelPRO is onderdeel van LuteijnMedia BV

  • Privacybeleid
  • Algemene voorwaarden
  • Disclaimer
  • Colofon

© 2022 ITchannelPRO | Beheer: Growing Lemon

Altijd op de hoogte blijven?

Wil je niks missen? We houden je dagelijks op de hoogte van het laatste nieuws! Je kunt je aanmelden voor onze nieuwsbrieven door het formulier in te vullen.

Wil je de nieuwsbrief uiteindelijk toch niet meer ontvangen? Geen probleem! Je kunt je op elk moment weer afmelden.

Inschrijven
Geen resultaten
Bekijk alle resultaten
  • ‘Integratie Teams en Xelion geeft keuzevrijheid’
  • ‘Partners zijn de belangrijkste schakel’
  • Aboneren CloudWorks
  • Aboneren InfoSecurity Magazine
  • Abonneren
  • Abonneren Datacenter works
  • Adreswijziging doorgeven
  • Adverteren en contentmarketing
  • Adverteren in ITchannelPRO Magazine #1
  • bedankt voor het aanmaken van contact
  • Bedankt voor het aanmaken van een bericht
  • Bedankt voor het aanmaken van een nieuw evenement
  • Bedankt voor het aanmaken van een nieuwe vacature
  • Bedankt voor het abonneren op de nieuwsbrief
  • Bedankt voor het abonneren op ons Magazine
  • Bedankt voor het adverteren
  • Bedankt voor het tippen van de redactie
  • Bedankt voor het wijzigen van uw adres
  • Bedrijf
  • Bedrijf toevoegen
  • Bedrijvengids
  • CEO Jean-Paul Weterings van Exertis Benelux over Microsoft Teams:
  • Circulaire-IT magazine
  • Cloudworks magazine
  • Colofon
  • Compliant en veilig met Microsoft Teams
  • Contact
  • Cookie verklaring
  • Datacenter works magazine
  • De Nationale CyberSecurity Monitor 2020
  • Digitaal dossier
    • Benieuwd naar het ecosysteem van MS Teams?
    • Deelnemen aan het digitaal dossier rondom Circulaire IT?
  • Digitale telecomorganisatie
  • Disclaimer
  • Evenementen
  • Evenementen
  • Event Archive Item
  • Event Detail
  • GD Archive Item
  • Grote vraag naar Adoptify-ondersteuning van Microsoft 365 en MS Teams
  • Home
  • InfoSecurity Magazine
  • ITchannelPRO magazine
  • Jabra Evolve2-headsets zetten de nieuwe standaard
  • Locatie
  • Logitech & Microsoft: al veertig jaar een goed huwelijk
  • lorem20254
  • Lydis met Yealink koploper in MS Teams-hardware
  • Magazines
  • Nieuwsbrief
  • Nuvias UC; specialist bij uitstek
  • Over ITchannelPRO
  • Plaats een vacature
  • Place Archive Item
  • Place Detail
  • Places
  • Poly: de kracht achter waardevol menselijk contact en samenwerken​
  • Privacybeleid
  • Stapsgewijs overstappen van Skype for Business naar MS Teams is noodzaak
  • Start-up Anyroute biedt resellers platform met telefonie via Microsoft Teams
  • Telefonie of communicatie, het is een groot verschil
  • Terms and Conditions
  • ThemaTeam stelt het werkveld en de belevingswereld van medewerkers voorop
  • Tip de redactie
  • Vacature dashboard
  • Vacatures
  • Video
  • Visie Mark Meerbeek van Ditox op toekomst van (samen)werken
  • Voice-DNA voor de digitale werkplek
  • Whitepaper Nieuwe rol van het dealerkanaal in online marketing en sales
  • Wijzigen
  • Zoekpagina

© 2022 ITchannelPRO | Beheer: Growing Lemon